Pierwsza nowa Gamma dla MPK Poznań właśnie wyjechała na tory i zabrała na pokład pierwszych pasażerów. Do końca tego roku przewoźnik ma odebrać 20 z 30 zakupionych pojazdów, których zakup zostanie zrefinansowany z KPO.
MPK Poznań właśnie wprowadziło do użytkowania pierwszy nowy tramwaj Moderus Gamma spośród 30 wagonów zamówionych w 2023 roku. Oficjalna prezentacja pojazdów odbyła się dzisiaj, 24 marca, na zajezdni przy Głogowskiej. My pokazywaliśmy już pierwszą Gammę z nowym czołem
kilka tygodni temu, gdy przyjechała na pierwsze testy u przewoźnika.
Po prezentacji tramwaj zabrał zaproszonych gości i media w krótki przejazd pokazowy z zajezdni do pętli Górczyn. Po prezentacji Gamma o numerze bocznym 941 wyjechała w swój pierwszy kurs z pasażerami, na linii nr 2.
– To że dziś możemy wsiąść do tego tramwaju to efekt naszych rozmów z zarządem Modertransu i MPK. Po zaprzysiężeniu rządu Donalda Tuska uznałem, że środki z KPO będę w końcu uruchomione, dlatego zdecydowaliśmy się wtedy uruchomić opcję na następnych 20 tramwajów w ramach umowy z Modertransem i dlatego też okazaliśmy się zwycięzcami konkursu KPO, gdzie uzyskaliśmy dofinansowanie do zakupu tych tramwajów na poziomie 85% – powiedział podczas konferencji prasowej Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
O konkursie z KPO i sukcesie Poznania, Wrocławia i Bydgoszczy
można przeczytać tutaj.Włodarz miasta dodał, że nowe tramwaje poprawią nie tylko komfort podróżnych, ale także komfort i warunki pracy motorniczych. – Widoczność z kabiny jest lepsza, podobnie jak bezpieczeństwo, bo kabina została wzmocniona – dodawał.
– Jestem dumny, że produkty z Poznania są w stanie rywalizować w Polsce i w Europie. Historia Modertransu zaczęła się od zakładu produkującego autobusy a dziś firma modernizuje i produkuje nowoczesne tramwaje, co tylko pokazuje, że miejskie spółki mogą rywalizować z kapitałem prywatnym – mówił Jaśkowiak.
Prezes zarządu Modertransu, Piotr Pawlak mówił, że poza pierwszym tramwajem, który kursuje już z pasażerami, na zajezdni Franowo są dwa kolejne tramwaje, czekające na odbiór końcowy.
– Nowy pojazd został zmodernizowany w stosunku do już jeżdżących po Poznaniu Gamm z modelu 02 i 03. Mamy tu nową klatkę bezpieczeństwa dla motorniczych oraz większą powierzchnię przeszklenia kabiny prowadzącego, przez co widoczność z kabiny wyraźnie się poprawiła. Do tego są tutaj 4 stanowiska dla niepełnosprawnych, samościemniające się ośiwetlenie czy w końcu pełne oświetlenie LED. Jednak największa zmiana wobec obecnie używanych tramwajów to wózki. Przy ich konstrukcji oparliśmy się tym razem o polskich poddostawców w zakresie przekładni i silników i mam nadzieję, że wózki jak i tramwaje po prostu sprawdzą się – opisywał nowe wagony Piotr Pawlak.
Prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni przypomniał, że zakup 30 Gamm wraz z
używanymi tramwajami z Bonn pozwoli wyeliminować z użytkowania tramwaje w pełni wysokopodłogowe - wagony 105Na oraz Moderusy Alfa w perspektywie najbliższych 15 miesięcy.
– Rozbiliśmy bank i pozyskaliśmy ponad 200 mln złotych z KPO. Bez odważnych decyzji miasta, gdy środki z KPO nie były pewne, nie byłoby tego sukcesu – mówił Dostatni.
Prezes MPK przekazał nam także, iż spośród 30 nowych tramwajów, w tym roku do MPK powinno dotrzeć 20 wagonów, a pozostałe 10 zgodnie z terminem, a więc do połowy przyszłego roku.
Poza zrefinansowaniem 30 Gamm, MPK ma również następne dofinansowanie do zakupu nowych tramwajów, z programu FEnIKS, dzięki czemu przewoźnik p
lanuje ogłoszenie następnego przetargu na tramwaje i to jeszcze w tym roku. To z kolei wpłynie
na modernizację już posiadanej floty.